otto

woensdag, 10 mei 2023


Waarom Drupal de toekomst van content marketing is

Als jarenlange voorstanders van open source en actieve deelnemers van de Drupal community, denken wij bij VDMi veel na over hoe wij voor jou als klant het maximale uit het platform Drupal kunnen halen.
Hoe Drupal in het digitale landschap past

In 2023 kan het lanceren van een site in theorie sneller gepiept zijn dan het zetten van een kopje koffie. Dit is mogelijk omdat websites veel vergelijkbare functies hebben en dus het meestal niet nodig is om ze  ‘from scratch’ op te bouwen. Vroeger waren frameworks zoals Ruby on Rails bijvoorbeeld aantrekkelijk vanwege hun flexibiliteit, maar al snel bleek dat het gebrek aan standaard oplossingen voor veelvoorkomende zaken als meertalige inhoud, mediabeheer en workflows betekende dat elk project een enorme investering in maatwerk vereiste. Dit is inmiddels natuurlijk helemaal niet meer van deze tijd.

Aan de andere kant bieden sitebouwers die de laatste tien jaar zijn opgekomen, zoals Wix en Squarespace, de droom van "drag-and-drop" website builders en aanpasbare sjablonen. In werkelijkheid is hun flexibiliteit zeer oppervlakkig. Ze bieden niet genoeg flexibiliteit om een solide contentmodel te bouwen, een ervaring te creëren of het niveau van content compliance te bieden dat grote organisaties nodig hebben. Kortom: voor uitgekiende content marketing schieten deze concurrenten tekort.

Dit is dan ook precies waar Drupal zich onderscheidt, met zowel krachtige functionaliteit out-of-the-box, als de tools om aangepaste functionaliteit te bouwen bovenop die inhoud.

Het Content Management Systeem Drupal

Ooit werd Drupal simpelweg  beschreven als een content management systeem. In principe is dat natuurlijk ook wat het op papier is. Het geeft content editors immers de mogelijkheid om in te loggen en inhoud te beheren, in plaats van te vertrouwen op een webmaster of een webontwikkelaar om dat te doen.

Wie  verder kijkt, ziet echter dat Drupal meer is dan alleen een CMS. Drupal stelt sitebouwers immers in  staat om niet alleen de content te veranderen, maar ook het content model. Sitebouwers kunnen Drupal uitbreiden door middel van configuratie in plaats van het schrijven van code. Dit onderscheidde Drupal op het moment van lanceren van alle andere frameworks die toen op de markt waren. Iedereen die kennismaakt met Drupal, is in eerste instantie dan ook stomverbaasd als hij/zij zich realiseert hoeveel ze kunnen doen via de Drupal admin UI.

In de kern is dit nog steeds de kracht van Drupal. Je kunt niet alleen de inhoud controleren, maar ook hoe de inhoud is georganiseerd. Het feit dat taxonomie en lokalisatie zijn ingebakken in Drupal’s content model, geeft een enorm voordeel ten opzichte van andere systemen die een beperkter concept van content hebben, zo ook in de ogen van content marketeers.

Drupal, het platform

Als content marketeer ben je op zoek naar meer dan alleen een manier om  mooie inhoudelijke websites te bouwen. Je bent namelijk vooral op zoek naar een manier om de informatiestroom die jouw doelgroep bereikt, te kunnen organiseren en als het ware te kunnen sturen. De mogelijkheid tot integratie van Drupal met andere systemen om functionaliteit en workflows rondom jouw content te bouwen, maakt deze wens werkelijkheid. Drupal  stelt  jou als marketeer bovendien in staat om content synchronisaties te maken tussen de door jou gebruikte CRM en Drupal. Ten slotte stelt het platform je in staat om te zoeken in interfaces waarmee je diverse content kunt doorzoeken en deze op nieuwe manieren kunt filteren.

Het feit dat Drupal zo aanpasbaar is aan deze architecturen, onderscheidt het meteen van andere CMS'en. Dit is dan ook de reden dat wij liever spreken van  Drupal als een platform dan een CMS.

Drupal, het digitale ervaringsplatform

Hoewel Drupal de eerste in zijn soort was, zijn er inmiddels natuurlijk nieuwe soortgelijke platformen ontstaan. Deze groep waartoe Drupal behoort, wordtvandaag de dag een digital experience platform (DXP) genoemd.  

Maar wat onderscheidt voorloper  Drupal dan  van haar concurrenten? Het belangrijkste verschil met de andere DXP's van deze wereld is dat Drupal wél open source  is. Drupal wordt niet aangeleverd met een hele waslijst aan geïntegreerde technologieën, maar laat jou zelf beslissen waar de focus ligt. Of het nu gaat om marketing integraties of multi-channel experiences, je kunt zelf bepalen hoe de content Drupal in en uit gaat. Deze flexibiliteit is één van de sterke punten van Drupal. Hoewel Drupal zelf immers geen kant en klare weboplossing op maat biedt, bestaan er natuurlijk wel Drupal specialisten die dat wel doen.
Zij kunnen jouw eisen op het gebied van de organisatie van content immers haarfijn uitwerken. Wie dus echt tot het uiterste wil gaan op het gebied van contentstrategie, gaat in zee met een specialist. Zo kun je jouw salesfunnel van begin tot eind op maat maken en perfectionaliseren.

De kracht van Drupal als contentstrategie platform

De belangrijkste kracht van Drupal is nog steeds de flexibele contentarchitectuur. Dit betekent dat het een ideaal platform is voor het implementeren van een contentstrategie en een content governance plan. Dat zijn twee zaken die veel organisaties missen. Het zijn ook de twee redenen voor marketeers die verder kijken, om een platform als Drupal te omarmen.

Betere content strategie met Drupal

Hoewel Drupal al kan worden aangepast aan de contentstrategie van elke organisatie, betekent dit niet dat elke Drupal-website een sterke contentstrategie heeft.  Als content marketeer moet jij immers proactief keuzes maken die prioriteit geven aan de behoeften van  content editors. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Content te organiseren rond gebruikersbehoeften, niet rond organisatiestructuur
  • Content te structureren zodat deze herbruikbaar, aanpasbaar, gepersonaliseerd en vertaalbaar is.
  • Content te integreren met digitale diensten door content beschikbaar te stellen via API's
  • Hulpmiddelen op te zetten, zodat systematisch wordt gecontroleerd of de inhoud voldoet aan de eisen.
     

Ondertussen moet de organisatie best practices gebruiken om hun contentstrategie prioriteit te geven. Dit betekent:

  • Communicatoren mondiger maken en contentredacteuren als eersteklas gebruikers behandelen
  • Best practices voor webpublicaties delen binnen de organisatie
  • Een duidelijk, actiegericht plan voor content management opstellen
  • Het gebruik van tools zoals digital asset management (DAM) die content governance bevorderen.
  • Een soepele stroom van content en feedback creëren tussen content deskundigen en gebruikers.

Met nieuwe verwachtingen van platforms voor personalisering en snellere cycli voor rebranding of de implementatie van een volledig nieuwe marketingstrategie, is het belangrijker dan ooit dat jouw website een hulpmiddel is voor de beoogde contentstrategie. Als je op zoek bent naar manieren om jouw organisatie rond een sterke contentstrategie te oriënteren, hebben wij  enkele stappen om hiermee te beginnen  uitgelicht:

  • Betrek content editors bij het proces wanneer je een nieuw web development project opstart.
  • Bouw documentatie die is gebaseerd op inhoudelijke behoeften, niet alleen op technologie. Gebruik echte voorbeelden van content in de documentatie en praat over het "waarom" van de inhoud.
  • Geef prioriteit aan doorlopend contentbeheer in plaats van te vertrouwen op grote projecten om de gevestigde content elke 3-5 jaar te vernieuwen.
  • Investeer in het opschonen van oude content in plaats van content as-is te migreren wanneer je investeert in een herontwerp van je website.

Kortom is het dus van belang de contentstrategie meer prioriteit te geven, zodat onder andere de vormgeving van de website van jouw organisatie volledig op deze strategie kan aanhaken. Drupal is hiervoor het perfecte instrument. Hierbij is het wel belangrijk te bedenken dat de mate van flexibiliteit die Drupal te bieden heeft, gepaard gaat met een zekere complexiteit. Zeker als het gaat om het uitwerken van heel specifieke contentstrategieën, is er een hoge mate van kennis van zaken nodig.

Dit is dan ook precies  waar de expertise van Drupal development bureaus zoals de onze van pas kan komen. Wij helpen jou als content marketeer namelijk graag om  het door jou zorgvuldig uitgewerkte content governance model te vertalen naar een weboplossing.
Benieuwd naar de  mogelijkheden? Neem  contact met ons op via info@vdmi.nl

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen omtrent Drupal? Of technische zaken? Meld je aan!