otto

dinsdag, 25 april 2023


Universal Analytics versus Google Analytics 4- Wat is er precies veranderd?

Universal Analytics nadert zijn einde, terwijl Google Analytics 4 de nieuwe standaard wordt. Ontdek de belangrijkste verschillen tussen de twee tools en hoe je hiermee je voordeel kunt doen.
drupal google

Universal Analytics (UA) gaat nu toch echt zijn laatste paar maanden in voordat de stekker er in 2023 dan toch definitief wordt uitgetrokken.  Er moet namelijk plaats gemaakt worden voor diens ‘grote broer’, Google Analytics 4 (GA4). Hoewel GA4 sinds 14 oktober 2020 de standaardoptie is voor nieuwe Google Analytics-eigenschappen, hebben marketeers en webontwikkelaars allesbehalve haast gemaakt om van UA naar GA4 over te schakelen als hun standaard rapportage methode. 

Een waarschijnlijke reden hiervoor is dat Google Analytics 4 heel anders werkt dan zijn voorganger.  Hoewel deze versie met tal van nieuwe functies komt, heeft Google toch ook redelijk wat terugslag gekregen vanwege vermeende bugs en het ontbreken van enkele waardevolle functies die UA wel te bieden had. 

Omdat wij hebben gezien dat dit een onderwerp  is waar onze klanten zich veel mee bezighouden, hebben wij ons eens goed ingelezen. Vervolgens hebben we voor  jou de 6 grootste verschillen tussen de twee tools onder elkaar gezet. Zo kunnen we jou een  beter beeld  geven van wat je vanaf juli hoe dan ook te wachten staat en hoe jij hier uiteindelijk je voordeel mee zou kunnen doen.

1. App tracking

Een van de meest verwachte functies van GA4 is de mogelijkheid om website- en app-gegevens in dezelfde property te volgen. GA4 maakt gebruik van hetzelfde meetmodel als Google Analytics Firebase (gebruikt voor mobiele apps), waarbij alle interacties worden vastgelegd als gebeurtenissen (meer daarover onder punt 2 hieronder). Dit nieuwe uniforme schema van gegevens tussen een website en een mobiele app betekent dat het veel gemakkelijker wordt om conclusies te trekken aan de hand van data die vanuit beide verzameld wordt.

2. Soorten hits

Een ander belangrijk verschil tussen UA en GA4 is de manier waarop interacties worden vastgelegd. In UA werden interacties telkens vastgelegd in veel verschillende soorten hits, zoals paginabezoeken, transacties en sociale interacties. In GA4 daarentegen wordt elke interactie vastgelegd als een gebeurtenis (event). 

Events bestonden ook in UA; met een bijbehorende categorie, actie en label; maar deze classificaties bestaan niet in GA4. In plaats daarvan werkt GA4 met parameters die betrekking hebben op de gebeurtenissen. Deze geven dan verdiepende informatie over de actie (gebeurtenis) die een gebruiker ondernam. Sommige event parameters worden automatisch verzonden, bijvoorbeeld page_title. Verder ben jij als webbeheerder zelf vrij om aanvullende events te registreren, tot een maximum van 25 parameters bij elke event. 

Aangezien de gegevensmodellen fundamenteel anders zijn, zal Google je aanraden bestaande event logica niet zomaar over te nemen van UA naar GA4, maar nieuwe logica te implementeren die zinvol is in deze nieuwe context. Hoewel het waarschijnlijk wat tijd zal kosten om uit te vogelen hoe jij hier het best op in kunt spelen, zal op den duur waarschijnlijk blijken dat deze verandering zal leiden tot een beter inzicht in de acties die gebruikers op jouw website ondernemen.

3. Session Calculations in GA4 vs in UA

Een ander verschil tussen UA en GA4  dat je waarschijnlijk meteen  zal opvallen  als je de  metrics die worden verzameld door beide systemen gaat vergelijken, zijn de verschillende waarden voor sessies. 

In UA staat een sessie voor de periode dat een gebruiker actief bezig is op jouw website. Nadat een gebruiker op jouw site heeft  geklikt, zijn er 3 zaken  te  onderscheiden die Google interpreteert als een eindigende sessie:

  • 30 minuten inactiviteit, of een ander aantal minuten dat jij hier zelf voor  hebt ingesteld
  • Het begin van een nieuwe dag als  de klok  middernacht slaat. Hier start logischerwijs een nieuwe sessie.
  • Het tegenkomen van nieuwe campagne parameters (d.w.z. als je UTM-parameters gebruikt voor interne links op je website. Dit raadt google dan ook af.

In GA4  genereert de session_start event daarentegen een session ID waarmee alle volgende events tijdens de sessie worden geassocieerd. Net als bij UA eindigt een sessie automatisch na 30 minuten inactiviteit , maar sessies kunnen nu worden overgedragen op middernacht en worden niet beïnvloed door nieuwe campagne parameters. Vooral als jouw website door gebruikers van over de hele wereld wordt bezocht, kan het verschil in sessies dat je in GA4 zal waarnemen, significant verschillen met de data uit UA. 
 

4. Exporteren naar BigQuery is gratis met Google Analytics 4

Met GA4 zijn BigQuery exports beschikbaar gemaakt voor alle properties (voor UA was dit beperkt tot Analytics 360 properties). Dit betekent dat je in staat bent om ‘raw events’ naar BigQuery te sturen, die vervolgens met SQL kunnen worden opgevraagd. De functie zelf kost niets zolang het gebruik binnen de sandbox-limieten voor BigQuery blijft.  Wat hierbij op te merken valt, is dat de sandbox-omgeving opvallend genoeg geen streaming data ondersteunt.

5. Bounce rate en engagement rate

Enkele van de meer opvallende metrics die in GA4 compleet zijn weggelaten, zijn de waarden  met betrekking tot bounces. In plaats daarvan heeft Google gekozen voor een meer "positieve" benadering en rapporteert het in plaats daarvan een  engagement percentage. Simpel gezegd weerspiegelt deze metric een verhoudingscijfer dat als een percentage wordt gepresenteerd. Deze statistiek wordt berekend door het aantal ‘engaged sessions’ te delen door  het totale aantal sessies.

Hierbij  ben jij  natuurlijk nieuwsgierig naar hoe Google een engaged session dan precies definieert. Hierbij stelt Google de volgende vereisten aan een sessie: deze moet 10 seconden duren, minstens 1 conversie-event ten gevolge hadden of minstens 2 pagina's/schermweergaven genereerden. 

Ik hoor je denken: Bestaat het bouncepercentage dan helemaal niet meer  in GA4? 
In principe bestaat deze nog wel. Waarschijnlijk viel het je de berekening van de engagement rate immers al op dat deze in principe precies het tegenovergestelde van de bounce rate berekent.  In Google Analytics weerspiegelt de bounce rate namelijk het  percentage van de sessies die niet tot engaged sessions worden gerekend. In principe zou je dus alsnog de bouncerate van jouw website kunnen tracken. Deze vind je immers simpelweg door de volgende formule:  bounce rate = 100% - engagement rate. 

Toch kun je dit percentage misschien beter niet 1  op 1 vergelijken met de bounce rate die UA voor je berekende. Deze berekende UA immers  als het percentage gebruikers dat niet meer dan één pagina op jouw website bekeek. Dit verschilt dus ietwat met hoe Google ‘non-engaged sessions’ definieert in GA4.

6. Google Tag Manager is van groter belang dan ooit tevoren

Als jij eigenlijk alleen gebruik maakte van de basisfunctionaliteiten van UA, kon je die in principe ook zonder Google Tag Manager gebruiken. Je kon om dit te realiseren dan  bijvoorbeeld bestemmingspagina-conversies kunnen maken in Google Analytics zelf. 

Binnen GA4 is dit niet meer mogelijk. Alles draait nu immers om events. Het is  daarom belangrijker dan ooit om je een weg te vinden in Google Tag Manager.  Los daarvan is het sowieso verstandig om Tag Manager (of GTM) goed te begrijpen en ermee te kunnen werken. Zo kun je immers gedetailleerdere data verzamelen. Je hebt het bijvoorbeeld nodig om aangepaste events en aangepaste dimensies te creëren. 

Conclusie

Nu Google Analytics dus overgaat van een op sessies gebaseerd gegevensmodel naar een op events gebaseerd model, verandert er veel.  Daarbij komt dat GA4 officieel nog in beta is, wat impliceert dat de tool, net als elk ander Google-product, continu onderhevig zal zijn aan veranderingen. Er valt dus nog zoveel te leren en te ontdekken in GA4, hetgeen nieuwe kansen biedt voor allen die nu hun slag willen slaan op het gebied van SEO.

Ik zou je daarom van hart aan willen raden om alvast met GA4 te gaan experimenteren. In het begin zal het zeker even wennen zijn, maar na een tijdje zul je erachter komen dat de tool meer UA lijkt dan je in eerste instantie zou denken. In principe is de GA4 enkel een iets geavanceerdere versie. Hoe sneller je met deze tool bekend raakt, hoe beter jouw website op termijn zal gaan presteren.

Ben jij gemotiveerd om serieus met deze tool aan de slag te gaan en SEO nu dan toch echt eens goed te gaan aanpakken? Dan weet je vast dat er nog tal van andere zaken van belang zijn dan goed met metrics overweg kunnen. Onder andere de technische prestaties van je website, maar ook tal van andere  zaken zoals hier beschreven staan,  spelen een grote rol. Dat is dan ook precies waarbij onze Drupal developers jou kunnen  helpen om  keiharde resultaten te boeken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan, geheel vrijblijvend, contact met ons  op!